top of page
Logo.png

Een vrijblijvende kennismaking kan telefonisch of via beeldbellen plaatsvinden. Als er een klik is, kan het kind of de jongere vervolgens worden aangemeld via het aanmeldformulier.

Klik hier om het aanmeldformulier te downloaden.

STAP 1 - intake

We beginnen met een intakegesprek. Samen brengen we in kaart wat er speelt, wat de hulpvraag is en wat jullie wensen zijn. Dit gesprek vindt plaats met (één van) de ouders/verzorgers en – als het passend is wat betreft leeftijd– ook met het kind of de jongere zelf. 

Soms zijn een paar extra gesprekken of observaties nodig om het kind beter te leren kennen.

 

We letten op gedrag, emoties, lichamelijke signalen en de situatie thuis of op school. We kijken niet alleen naar wat lastig gaat, maar ook naar waar het kind goed in is en wat helpend kan zijn.

STAP 2 - Plan

Samen maken we een plan: wat willen we bereiken en hoe gaan we dat doen? Elk kind is anders, dus we zoeken naar een vorm die past bij de leeftijd, het karakter en de situatie van het kind of gezin.

STAP 3- begeleiding en ondersteuning

De begeleiding bestaat uit gesprekken of sessies van 45 minuten. Dit is één-op-één met het kind, soms samen met ouders/verzorgers.

We gebruiken bewezen methoden zoals CGW en EMDR, evenals ouderbegeleiding en speltherapie, aangevuld met bewegings- en lichaamsgerichte oefeningen. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de belevingswereld van het kind.

 

Voor jonge kinderen doen we dat vaak via speltherapie. Spel is hun manier van communiceren. In de speelkamer kunnen kinderen vrij spelen met materialen zoals speelgoed, knuffels, zand, klei of tekenmateriaal. Zo kunnen ze zich uiten, moeilijke ervaringen verwerken en nieuwe inzichten opdoen – zonder dat er altijd woorden nodig zijn.

Met oudere kinderen en jongeren werken we vaker met gesprekken, creatieve werkvormen en lichaamsgerichte oefeningen. We maken gebruik van bewezen methoden zoals Cognitief Gedragstherapeutisch Werken (CGW) en EMDR. Daarnaast bieden we speltherapie, aangevuld met bewegings- en lichaamsgerichte oefeningen. Ook ouderbegeleiding maakt een belangrijk onderdeel uit van onze aanpak, omdat de omgeving van het kind een grote rol speelt in herstel en ontwikkeling.


Tussen de sessies door blijven we bereikbaar voor vragen of ondersteuning. Op die manier kunnen ouders en/of kinderen en jongeren zich ook buiten de gesprekken gesteund voelen, en is er ruimte om samen af te stemmen als dat nodig is.  

Lees hier meer over de begeleidingsvormen

STAP 4 - Evaluatie en afronding

We evalueren regelmatig samen hoe het gaat.

 

Zijn er veranderingen merkbaar?

Past de aanpak nog?

Als de doelen zijn behaald, ronden we de behandeling zorgvuldig af, met aandacht voor hoe het geleerde behouden kan blijven.

STAP 5- Nazorg

Ongeveer twee maanden na afronding van de begeleiding nemen we nog een keer contact op om te horen hoe het gaat. We vinden het belangrijk om mee te blijven denken als dat nodig is, en ondersteunen graag bij eventuele nieuwe vragen of zorgen.

Onze werkwijze

Untitled_Artwork (1)_edited.jpg
Untitled_Artwork (2)_edited.jpg
Untitled_Artwork (3)_edited.jpg
Untitled_Artwork_edited.jpg
bottom of page